Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Banker och Internet - särskilt om kundaktiverade betalningsinstruktioner

Banks and the Internet - With Special Regard to Consumer-Activated Payment Orders
Författare:
  • Lennart Johansson
Publiceringsår: 2006
Språk: Svenska
Sidor:
Dokumenttyp: Doktorsavhandling
Förlag: Iustus förlag

Sammanfattning

Popular Abstract in Swedish

I avhandlingen behandlas de rättsregler som kan tillämpas när banker erbjuder kunder att kommunicera via Internet och lämna betalningsinstruktioner avseende kredittransfereringar på detta sätt. Den här typen av banktjänster benämns i avhandlingen Internet Banking. Betalningar och betalningsinstruktioner är inget nytt fenomen men i avhandlingen behandlas de utifrån ett elektroniskt perspektiv.



Ämnet för avhandlingen är bank-kund förhållandet utifrån ett svenskt perspektiv. I avhandlingen behandlas särskilt tre frågor. För det första, hur utformas den förmögenhetsrättsliga regleringen av betalningsinstruktioner? För det andra, hur är den förmögenhetsrättsliga regleringen av betalningsinstruktioner initierade via Internet utformad? För det tredje, har det någon rättslig betydelse att en betalningsavsändare på egen hand elektroniskt initierar kredittransfereringar i bankens dator? En övergripande fråga är huruvida en bank utsätter sig för en större risk när man tillåter att kommunikationen sker via Internet.
This thesis deals with legal issues arisen from consumer-activated payment orders, regarding credit transfers, which are initiated via the Internet under an agreement (about using Internet-services) previously entered into between the bank and the payer (or the originator). This Internet-service is in the thesis called Internet banking. More and more customers, both consumers and others, activate such payment orders on-line. Payments or payment orders are not a new phenomenon but in the thesis they are dealt with from an electronic perspective.



The thesis? subject matter is the bank-customer relationship from a Swedish private law perspective. Three questions are of central concern for this thesis. Firstly, how is the private law regulation regarding payment orders made? Secondly, what is the law of substance regarding payment orders initiated via the Internet? Finally, what legal implications, if any, occur when a payment order is initiated electronically via the Internet? The thesis examines different aspects of the bank-customer relationship. One aspect is, from a customer's point of view, the right to use Internet-services. Another aspect is payment by mistake but also the right of revocation or countermand. Yet another aspect is the bank's obligations as an intermediary as regards to payment orders. Furthermore, the thesis examines how to produce information generated electronically as evidence in a court of law. An overall question in the thesis is whether banks are subject to a higher degree of risk when using the Internet as a communication channel. In the thesis it is argued, the answer to that question is no.

Disputation

2006-12-15
10:15
Pufendorfsalen, Juridiska institutionen (Tryckeriet), Lilla Gråbrödersgatan 3 C, Lund
  • Göran Millqvist (Associate Professor)

Nyckelord

  • Law
  • bank-customer relationship
  • banking law
  • credit transfer
  • electronic proof
  • Internet
  • financial services
  • payment order
  • bankrätt

Övriga

Published
  • Lars Gorton
  • ISBN: 91-7678-640-4

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu.se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen