Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vertical indication with a physical pendulum based on electromechanical synthesis of a high moment of inertia.

Författare

Summary, in Swedish

Artikeln beskriver ett nytt sätt att syntetisera tröghetsnavigeringssystem. Systemet är baserat på en princip för vertikalindikering, som uppfanns av författarna 1959. Ett komplett navigeringssystem enligt den nya principen har utvecklats och byggts av Philips Teleindustri i Stockholm. Detta system har genomgått en omfattande testning i flygplan. De första testflygningarna utfördes med ett litet tvåmotorigt propellerplan. Ett stort antal testflygningar har nyligen genomförts med ett jetplan med flygtider upp till tio timmar. Syftet med testflygningarna har varit, att prova de nya systemprinciperna i praktiken samt att undersöka om navigeringsnoggrannheten är i överensstämmelse med vad som erhållits ur system analysen. Testflygningarna har genomförts planenligt och de nya systemprincipernas hållbarhet har alltså praktiskt demonstrerats för flygplan med hög hastighet.



Denna artikel är baserad på den första rapport, som skrivits om systemet. Denna rapport utgavs av TTN-gruppen (Teoretiska Tröghetsnavigeringsgruppen under professor B J Andersson vid KTH) i augusti 1959, och finns även tillgänglig som en FOA-rapport. Artikeln behandlar en förenklad enaxlig version av systemet.

Publiceringsår

1965

Språk

Engelska

Sidor

53-59

Publikation/Tidskrift/Serie

Elteknik

Volym

8

Issue

4

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Ämne

  • Control Engineering

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0013-6425