Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Fire, Poison, and Black Tears : Metaphors of Emotion in Rebétiko

Författare

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

Avhandlingen Fire, Poison, and Black Tears – Metaphors of Emotion in Rebétiko är som titeln anger en studie av metaforer för känslouttryck i rebétikomusikens texter. Den populärmusikaliska genren rebétiko är en utbredd musikstil i det moderna Grekland. Dess rötter kan spåras till det grekiska fastlandet, Mindre Asien, och de grekiska öarna, men den musikaliska formen har påverkats av andra musikaliska traditioner. Genren består av melankoliska sånger i klagande rytmer om sorg, besvikelse och olycka, om passion och romantik, men också av glada sånger om festande och sorglöst leverne. Vanliga teman i sångerna är, förutom kärlek och relationer, även samhällsföreteelser och emigration, samt narkotika och fängelsevistelse, men också till viss del omvälvande historiska händelser. Sångerna är skrivna av vitt skilda textförfattare, från knappt läskunniga arbetare till högutbildade tjänstemän. De framförs ofta till ackompanjemang av sträng¬instrumentet bouzouki, eller dess miniatyrversion baglamas, av musikgrupper av varierande storlek på caféer och restauranger, och även på konserter och andra kulturella evenemang. Sångerna hörs numera i samhällets alla skikt och i alla åldrar, och en stor del av den mu¬sik som produceras i Grekland är starkt influerad av rebétiko. Den kontinuerliga popularitet som rebétiko har haft hos flera generationer grekisktalande tyder på att genren i väsentlig utsträckning kan sägas ge uttryck åt den grekiska själen och mentaliteten, samtidigt som grekiskheten i både text och musik blivit livligt debatterad ur kulturella och politiska aspekter.

Rebétikosångernas texter innehåller en stor mängd metaforiska uttryck som till karaktären är utpräglat känslomässiga. Känslometaforerna i rebétiko granskas mot bakgrund av de teorier om konceptuella metaforer som George Lakoff och Mark Johnson utvecklade på 1980-talet. Dessa teorier har vidareutvecklats av Zóltan Kövecses som hävdar att känslor kan uppfattas som krafter av olika slag. Avhandlingen undersöker om vissa frekvent återkommande ord och fraser i sångtexterna ska tolkas som bokstavliga eller bildliga, och i analysen undersöks även om de påträffade metaforerna är konventionella eller kreativa, liksom om de är universella eller kultur-specifika.

Den korpus som analyseras i denna avhandling har sammanställts speciellt för detta ändamål från källor som representerar olika tidsperioder och tematiska kategorier inom rebétiko.

Denna avhandling visar att metaforer för känslouttryck är av avgörande betydelse för poesin i den känslomässigt laddade genren rebétiko.

Publiceringsår

2012

Språk

Engelska

Publikation/Tidskrift/Serie

Studia Graeca et Latina Lundensia

Volym

18

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Centre for Languages and Literature, Lund University

Ämne

  • Languages and Literature

Nyckelord

  • rebétiko
  • Greek music
  • song texts
  • lyrics
  • metaphor
  • metaphorical expressions
  • figurative language
  • conceptual metaphor
  • emotion concepts
  • force metaphors
  • Lakoff and Johnson
  • Kövecses

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1100-7931
  • ISBN: 978-91-7473-363-1

Försvarsdatum

29 september 2012

Försvarstid

10:15

Försvarsplats

Hörsalen, Palaestra, Paradisgatan 4, Lund

Opponent

  • David Holton (Professor)