Du är här

Lärlingsutbildningen – aktuella erfarenheter och framtida möjligheter

Författare:
Publiceringsår: 2012
Språk: Svenska
Sidor: 63
Publikation/Tidskrift/Serie: Ratio, Rapport nr 2 maj 2012.
Dokumenttyp: Bok
Förlag: Ratio

Sammanfattning

Intresset för lärlingsutbildning har ökat påtagligt i Sverige. Inom gymnasieskolan inleddes en försöksverksamhet 2008 som i och med gymnasiereformen 2011 (Gy11) växlades över i en reguljär utbildningsverksamhet. Dessutom förekommer en mer klassisk lärlingsutbildning i avtalsreglerade former som färdigutbildning inom ett antal branscher. Lärlingsutbildningsbegreppet används också emellanåt inom arbetsmarknadspolitiken och som beteckning på kommunala sysselsättningsprojekt. Författarna till rapporten lyfter fram problemet med att lärlingsutbildningen tillskrivs flera olika betydelser. Det skapar förvirring. Formerna för att följa upp och kvalitetssäkra lärlingsutbildningen – både i och utanför gymnasieskolan – bör utvecklas för att både arbetsgivare och lärlingar ska få en klarare bild av utbildningens betydelse ur ett kompetensförsörjningsperspektiv.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • Lärlingsutbildning
  • sysselsättning
  • gymnasieskolan
  • utbildning
  • arbetsmarknadspolitik
  • kommunala sysselsättningsprojekt
  • kompetensförsörjningsperspektiv

Övrigt

Published

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen

LERU logo U21 logo