Narratology in Classroom: Using Narrative Metalepsis in Teaching Literature at Upper Secondary Level
Författare
Summary, in Swedish
I denna artikel undersöker jag spänningen mellan forskning i narratologi och undervisning i narratologi. Mitt främsta syfte är att analysera hur forskningen i detta äflt kan användas i undervisning. Studien görs på elever i gymnasiet i Sverige. Jag studerar elevernas reaktioner på ett så kallat "rambrytande" berättargrepp: den narrativa metalepsen. Samtidigt ifrågasätter jag vissa teoretiker enligt vilka narratologi inte borde användas på gymnasienivå. Särskilt "rambrytande" grepp kan orsaka problem för eleverna i enlighet med vissa studier. Mitt syfte är att utmana denna ståndpunkt och att främja användningen av så kallade rambrytande grepp i undervisning om berättaren och olika möjliga berättarnivåer. Metalepsen studeras i film, men ur ett intermedialt perspektiv och med en intermedial uppföljning.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2011
Språk
Engelska
Sidor
161-164
Publikation/Tidskrift/Serie
Critical Discourse and Linguistic Variation
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Editura Universitatii Stefan cel Mare, Suceava
Ämne
- Languages and Literature
Nyckelord
- Narratology
- literary didactics
- metalepsis
Status
Published