Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Narratology in Classroom: Using Narrative Metalepsis in Teaching Literature at Upper Secondary Level

Författare

  • Liviu Lutas

Summary, in Swedish

I denna artikel undersöker jag spänningen mellan forskning i narratologi och undervisning i narratologi. Mitt främsta syfte är att analysera hur forskningen i detta äflt kan användas i undervisning. Studien görs på elever i gymnasiet i Sverige. Jag studerar elevernas reaktioner på ett så kallat "rambrytande" berättargrepp: den narrativa metalepsen. Samtidigt ifrågasätter jag vissa teoretiker enligt vilka narratologi inte borde användas på gymnasienivå. Särskilt "rambrytande" grepp kan orsaka problem för eleverna i enlighet med vissa studier. Mitt syfte är att utmana denna ståndpunkt och att främja användningen av så kallade rambrytande grepp i undervisning om berättaren och olika möjliga berättarnivåer. Metalepsen studeras i film, men ur ett intermedialt perspektiv och med en intermedial uppföljning.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2011

Språk

Engelska

Sidor

161-164

Publikation/Tidskrift/Serie

Critical Discourse and Linguistic Variation

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Editura Universitatii Stefan cel Mare, Suceava

Ämne

  • Languages and Literature

Nyckelord

  • Narratology
  • literary didactics
  • metalepsis

Status

Published