Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Skandinaviska filmer i världen. Om utlandssekvensers betydelse i Niels Arden Oplevs "Män som hatar kvinnor" (2009), Susanne Biers "Hævnen" (2010) och Sara Johnsens "Upperdog" (2009)

Scandinavian Films Abroad: Functions of Sequences Set in Foreign Countries in Niels Arden Oplevs "Män som hatar kvinnor" (2009), Susanne Biers "Hævnen" (2010) och Sara Johnsens "Upperdog" (2009)

Författare

Summary, in English

This article analyses three recent and very successful Scandinavian films – Niels Arden Oplev’s Män som hatar kvinnor/The Girl with the Dragon Tatoo (Sweden), Susanne Bier’s Hævnen/In a Better World (Denmark) and Sara Johnsen’s Upperdog (Norway) – in order to understand how the relationship between the national and the international is articulated. Focus is on the scenes taking place abroad and on the functions that these scenes fill within the films’ overall story and thematic concerns. One conclusion is that scenes set abroad allow the films to divert attention away from otherwise harsh representations of national communities. A brief concluding discussion suggests that such a use of the scenes may facilitate the films’ transnational distribution.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2012

Språk

Svenska

Sidor

77-94

Publikation/Tidskrift/Serie

Folia Scandinavica Posnaniensia

Issue

14

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Versita

Ämne

  • Arts

Nyckelord

  • Nationell film Transnationell film Nostalgi Resor Utlandet Niels Arden Oplev Sara Johnsen Susanne Bier National cinema Transnational cinema Nostalgia Travel Foreign countries

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 2299-6885