Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Bebyggelsestruktur, resande och energi för persontransporter

Författare

  • Bengt Holmberg
  • Karin Brundell-Freij

Summary, in Swedish

Det finns en ganska stor samstämmighet bland forskare och också bland många planerare att en rad åtgärder behövs för att transportsystemet skall kunna anpassas till miljömålen. I den här studien har vi undersökt hur olika bebyggelseparametrar påverkar resandet och

energianvändningen. Flertalet studier inom området har fokuserat på stora städer. I vår studie har vi analyserat orter i Skåne.

Syftet har varit att öka kunskaperna om hur olika bebyggelseparametrar och bebyggelsens lokalisering påverkar resandet och energianvändningen. Två separata modeller har tagits fram, en för alla orter/städer i Skåne exklusive Malmö samt en specifik för Malmö. Som beroende parametrar har vi använt total reslängd, reslängd med

bil respektive kollektivtrafik samt energianvändning för personresor. De bebyggelseparametrar som kommit med i modellerna är: Bebyggelse-täthet, självförsörjningsgrad med arbetsplatser, serviceutbud, kollektivt utbud och avstånd till regioncentrum. Eftersom socio-ekonomiska variabler starkt påverkar resandet har ett antal sådana också inkluderats i modellen. Det gäller: Kön, ålder, barn i hushållet, tillgång till bil samt inkomst. Den totala reslängden påverkas mest av ortens täthet samt självförsörjningsgraden men även

serviceutbud och avstånd till regioncentrum påverkar. För energi-användningen tillkommer tillgång till tåg. I modellen för Malmö blir endast avstånd till centrum och kollektivt turutbud signifikanta.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2012

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Bulletin 3000

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Lund University Faculty of Engineering, Technology and Society, Transport and Roads, Lund, Sweden

Ämne

  • Infrastructure Engineering

Status

Published

Report number

275 / 3000

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1653-1930
  • CODEN:LUTVDG/(TVTT-3223)1-54/2012