Essays on Corporate Exposure to Macroeconomic Risk

Popular Abstract in Swedish

Osäkerheter i makroekonomin är viktiga källor till risk för dagens företagare. Oväntade förändringar i växelkurser, räntor och inflationstakter kan leda till förändringar i företags resultat och konkurrenskraft och, i förlängningen, företags marknadsvärden – i vilken utsträckning är ämnet för denna avhandling.

Avhandlingen består av fyra artiklar som behandlar olika aspekter av företags exponering mot makroekonomisk risk. Den första artikeln undersöker till vilken grad marknadsvärden i företag i EU är exponerade mot förändringar i växelkurser, räntor och inflationstakter och studerar betydelsen av att ta hänsyn till att växelkurser, räntor och inflationstakter är korrelerade då riskexponering skattas. Den andra artikeln försöker i stället besvara frågan: är marknadsvärden lika exponerade mot ökningar och minskningar, och små och stora förändringar, i växelkurser, räntor och inflationstakter? Den tredje artikeln undersöker om företag som är verksamma inom olika branscher och i olika länder är exponerade i samma utsträckning mot makroekonomiska risker. Den fjärde artikeln, avslutningsvis, studerar betydelsen av länderskillnader i företags exponering mot makroekonomiska risker för monetärpolitiskt beslutsfattande inom EMU.

Doktorsavhandling

Department of Business Administration, Lund University

• Business Administration

• inflation