Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Introduktion: Yrkesutbildningen och den ekonomiska historien

Författare

Redaktör

  • Peter Håkansson
  • Anders Nilsson

Summary, in Swedish

Yrkesutbildningen har både påverkat och påverkats av den ekonomiska historien och det finns åtminstone två olika teoretiska perspektiv som kan användas. Det ena är det strukturanalytiska perspektivet som utgår från att ekonomin förändras i cykler. En insikt och förståelse som projektet har gett är att yrkesutbildningen inte alltid entydigt följt dessa cykler, och framförallt inte för alla branscher samtidigt. Skogsindustrin, som exempel, påbörjade sin mekanisering mycket senare än många andra branscher i Sverige. Däremot kom behovet av utbildning (i stort sett) att följa branschens mekanisering.

Det andra perspektivet är det nyinstitutionella. Detta perspektiv har delvis andra utgångspunkter där utvecklingen av en institution inte alltid motsvaras av vad som tycks mest rationellt. Istället är det uppfattningar, normer, risk och värdesystem som spelar in när institutioner skapas och upprätthålls (North 2005). I detta kapitel presenterar vi dessa teoretiska perspektiv för att undersöka deras relation till yrkesutbildningens formering 1940-1975.

Publiceringsår

2013

Språk

Svenska

Sidor

9-19

Publikation/Tidskrift/Serie

Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940-1975

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Nordic Academic Press

Ämne

  • Economic History

Nyckelord

  • Yrkesutbildning
  • ekonomisk historia
  • strukturanalys
  • nyinsitutionell teori

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-87351-29-7