Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Digitalisera de nationella proven

Författare

Summary, in Swedish

Digitala system för pedagogisk bedömning öppnar nya möjligheter som inte finns med

papper och penna. Dessutom frigörs tid för lärarna. Vi ber därför Skolverket att tillsätta

en bred arbetsgrupp för att utveckla ett digitalt system för nationella prov, skriver Agneta

Gulz och Magnus Haake, båda verksamma inom utbildningsvetenskap.

Publiceringsår

2014-01-02

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Svenska Dagbladet, Brännpunkt

Dokumenttyp

Tidningsartikel

Förlag

Svenska Dagbladet

Ämne

  • Learning

Nyckelord

  • digitalisera
  • nationella prov
  • feedback
  • frigöra resurser
  • utdelning för lärande
  • likvärdig bedömning
  • summativ bedömning
  • formativ bedömning
  • digital funktionalitet vs digitalt format

Status

Published

Forskningsgrupp

  • Lund University Cognitive Science (LUCS)

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1101-2412