Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

The HCCI Fuel Number - Measuring and Describing Auto-ignition for HCCI Combustion Engines

Författare

  • Ida Truedsson

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

Att mäta och beskriva självantändning vid förblandad kompressionsantändning (HCCI)

HCCI-förbränning går ut på att luft och bränsle blandas, och komprimeras i en kolvmotor tills blandningen självantänder. På grund av den snabba förbränningen med det här konceptet förloras mindre värmeenergi, och verkningsgraden blir därför högre än för vanliga bensin- och dieselmotorer.

Genom att öka verkningsgraden kan vi resa en viss sträcka, eller transportera en viss mängd gods, med lägre bränsleförbrukning. Detta leder till lägre koldioxidutsläpp och därför en mindre påverkan på den globala uppvärmningen. Nya typer av förbränningsmotorer kan också underlätta vid användning av biobränslen, vilket både kan leda till vidare minskning av koldioxidutsläpp och till att minska vårt oljeberoende.

I det här arbetet presenteras en nyutvecklad metod för att mäta hur lätt ett bränsle självantänder vid denna typ av kompressionsantändning.

Arbetet gick ut på att köra en motor med variabelt kompressionsförhållande, vilket betyder att motorn under arbete kan ändras genom att cylinderhuvud och kolv förskjuts relativt varandra. Detta gör att bränslen som självantänder olika lätt kan användas och studeras. Så kallade referensbränslen testades först. Dessa består av två olika typer av kolväten, ett som självantänder enkelt och ett som har högre motstånd mot självantändning. Andra typer av bränslen jämfördes senare med dessa referensbränslen. Det kompressionsförhållande som krävdes för att förbränningen skulle ske vid övre dödläget (när trycket är som högst i cylindern) noterades, och detta värde översattes till ett HCCI-tal för varje bränsle. För att förstå den vetenskapliga bakgrunden studerades även förreaktioner i förbränningen, och vi beräknade även temperaturerna vid vilka de olika bränslena antändes.

För att kunna praktiskt använda moderna koncept för lågtemperaturförbränning måste vi veta hur ett bränsle beter sig. Denna nyutvecklade metod mäter detta på ett enkelt vis.

Publiceringsår

2014

Språk

Engelska

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Tryckeriet i E-huset, Lunds universitet

Ämne

  • Energy Engineering

Nyckelord

  • Fuel
  • Combustion Engines
  • HCCI
  • Auto-ignition

Status

Published

Forskningsgrupp

  • Lund University, Lund Institute of Technology, Lund, Sweden

Handledare

  • Bengt Johansson

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-7473-949-7 (print)
  • ISBN: 978-91-7473-950-3

Försvarsdatum

25 april 2014

Försvarstid

10:00

Försvarsplats

Lecture hall M:A, M-building, Ole Römers väg 1, Lund University Faculty of Engineering

Opponent

  • Christopher Hagen