Den korrekta dumheten om avbilden. Reflektioner kring Softcore och Ecce Homo.
Författare
Summary, in Swedish
Artikeln behandlar de svårigheter som uppstår i den offentliga debatten av konstutställningar när ämnet för utställningen är sexualiteter utanför den heterosexuella normaliteten. De bägge utställningar som behandlas, Donald Maders medverkan i Bjarne Mellgaards "Softcore" och Elisabeth Olsson-Wallins "Ecce Homo", väckte båda mycket starka reaktioner. Essän reder ut hur denna storm tar sin form i den svenska offentligheten, och hur det blev omöjligt att säga något om bilderna i sig.
Publiceringsår
1999
Språk
Svenska
Sidor
106-118
Publikation/Tidskrift/Serie
Res Publica
Issue
43
Fulltext
- Available as PDF - 118 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Brutus Östlings Bokförlag Symposion, Brutus Östlings Bokförlag Symposion
Ämne
- Art History
Nyckelord
- moralpanik
- utställning
- konstdebatt
- queerteori
- queer
- homosexualitet
- heterosexualitet
- fotografi
- sexualitet
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 0282-6062