Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Den korrekta dumheten om avbilden. Reflektioner kring Softcore och Ecce Homo.

Författare

Summary, in Swedish

Artikeln behandlar de svårigheter som uppstår i den offentliga debatten av konstutställningar när ämnet för utställningen är sexualiteter utanför den heterosexuella normaliteten. De bägge utställningar som behandlas, Donald Maders medverkan i Bjarne Mellgaards "Softcore" och Elisabeth Olsson-Wallins "Ecce Homo", väckte båda mycket starka reaktioner. Essän reder ut hur denna storm tar sin form i den svenska offentligheten, och hur det blev omöjligt att säga något om bilderna i sig.

Publiceringsår

1999

Språk

Svenska

Sidor

106-118

Publikation/Tidskrift/Serie

Res Publica

Issue

43

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Brutus Östlings Bokförlag Symposion, Brutus Östlings Bokförlag Symposion

Ämne

  • Art History

Nyckelord

  • moralpanik
  • utställning
  • konstdebatt
  • queerteori
  • queer
  • homosexualitet
  • heterosexualitet
  • fotografi
  • sexualitet

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0282-6062