Säkra kort och öppna dörrar – om normer i gymnasievalsprocessen
Författare
Redaktör
- Jonas Olofsson
Summary, in Swedish
Under de senaste decennierna har förutsättningarna för att välja utbildning förändrats drastiskt. Eleverna står inför en lång rad valmöjligheter gällande inriktning, huvudman och skola. Detta ställer nya krav på grundskolan, som förväntas förbereda elever för att göra genomtänkta val. Emellertid tycks inte grundskolans faktiska hantering av dessa frågor ha utvecklats i nämnvärd mening. Tidigare rapporter pekar mot det heterogena studie- och yrkesvägledarlandskapet, vilket innebär otydliga uppdrag och en ojämnhet i hur mycket kommuner och rektorsområden prioriterar studie- och yrkesvägledningen.
I detta kapitel fokuseras studie- och yrkesvägledare samt rektorer inom grundskolan, det vill säga aktörer med ansvar för att stödja elever genom gymnasievalet. Hur förhåller sig dessa aktörer till gymnasievalet? Vad säger de om elevernas upplevelser och ageranden i förhållande till gymnasievalet?
I detta kapitel fokuseras studie- och yrkesvägledare samt rektorer inom grundskolan, det vill säga aktörer med ansvar för att stödja elever genom gymnasievalet. Hur förhåller sig dessa aktörer till gymnasievalet? Vad säger de om elevernas upplevelser och ageranden i förhållande till gymnasievalet?
Avdelning/ar
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Sidor
161-176
Publikation/Tidskrift/Serie
Den långa vägen till arbetsmarknaden - om unga utanför
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Studentlitteratur AB
Ämne
- Social Work
Nyckelord
- utbildning
- elever
- valmöjligheter
- skola
- grundskola
- val
- studie- och yrkesvägledare
- rektorer
- gymnasieval
- normer
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-44-09345-1