Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Psykolog i skolan. 2nd ed.

Redaktör

Summary, in Swedish

Att det ska finnas en psykolog i skolans elevhälsa är numera lagstadgat. Att psykologen ska finnas tillgänglig för samtlig personal, alla elever och deras föräldrar i frågor som är skolrelaterade är mindre självklart. Skolpsykologers förutsättningar ser väldigt olika ut och det finns ett stort behov av fortsatt utveckling.

Boken är reviderad för att spegla kraven i den nya skollagen samt även uppdaterad med flera nya kapitel skrivna av verksamma skolpsykologer.

I boken tar vi upp de organisatoriska och juridiska/etiska ramarna kring psykologens arbete i skolan, psykologens del av skolans samhällsuppdrag, relationer med elever och familjer, med skolan som organisation såväl som med det omgivande samhället.

Psykologen spelar en central roll i skolan, både för elever och personal, och deltar i skolans arbete med förebyggande, utredande och behandlande insatser, personalhandledning och skolutveckling.

Psykolog i skolan är skriven för blivande psykologer men även för yrkesverksamma psykologer, övrig personal i elevhälsan, pedagogisk personal och skolledning, eller andra som arbetar med skola och utbildningsfrågor.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Bok

Förlag

Studentlitteratur AB

Ämne

  • Psychology

Nyckelord

  • skolpsykologi
  • elevhälsa
  • skolutveckling
  • Skolpsykologi
  • pedagogisk psykologi
  • Elevhälsa

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-44-08673-6