Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att bryta innanförskapet: kritiska perspektiv på jämställdhet och mångfald i akademin

Redaktör

  • Kerstin Sandell

Summary, in Swedish

Högre utbildning och forskning är en av de samhällsarenor där

kvinnors position radikalt har förändrats de senaste trettio åren.

Kvinnor är inte länge en minoritet inom akademin i stort, samtidigt

som män fortfarande dominerar på ledningspositioner och professorstjänster.

Andra minoritiserade grupper har också uppnått en större närvaro och synlighet. Policy för jämställdhet och mångfald är ofta centralt i universitetens framställning av sig själva som framgångsrika.

Att bryta innanförskapet är en ansats att kritiskt granska och

expandera vad jämställdhet och mångfald är och skulle kunna

vara inom akademin. Forskare inom genusvetenskap, sociologi,

socialt arbete och rättssociologi undersöker här kopplingar

mellan kön, etnicitet, sexualitet, klass och makt, gränser och villkor

för närvaro samt hur olika grupper av anställda erfar, namnger

och tolkar sina positioner och möjligheter inom ramen för de

akademiska strukturförändringarna.

I antologins texter undersöks å ena sidan vem och vilka

som problematiseras och ska åtgärdas i policy, samt vilken plats

policy har inom forskningspolitik och inom organisationen. Å den

andra lyfter vi fram underordnade gruppers erfarenheter av att

jobba och verka inom akademin. En inkluderande underordning

i förhållande till minoritiserade grupper är fortfarande en realitet

på akademiska arbetsplatser och i vetenskapliga discipliner.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Bok

Förlag

Makadam förlag

Ämne

  • Gender Studies
  • Social Sciences Interdisciplinary

Nyckelord

  • jämställdhet
  • mångfald
  • likabehandling
  • akademin

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-7061-151-3