Känslors plats i undervisningen om skönlitteratur : exempel från textkurser inom ämnet franska
Författare
Redaktör
- Alexander Maurits
- Katarina Mårtensson
Summary, in Swedish
Ändå har affekter, emotioner och känslor inte alls en självklar plats i vår undervisning om litteratur, inte heller inom akademin generellt. Vetenskap bör vara objektiv. Mycket stoff måste få plats i våra kurser. Vi har ofta få undervisningstimmar till vårt förfogande. Ont om tid finns till diskussioner om vad litteraturen betyder för oss rent känslomässigt och hur vi kan ha nytta av den i våra liv. Ändå är det paradoxalt nog just detta känslomässiga, existentiella förhållande till litteraturen som är huvudsaken. Vi vill läsa och behöver litteratur just därför att den engagerar och berikar oss känslomässigt.
I denna studie vill jag dels diskutera värdet av att integrera känslomässiga erfarenheter av skönlitteratur i undervisningen, dels ge några förslag på hur det kan göras rent praktiskt, utan att den vetenskapliga grunden hotas och utan att det ska vara omöjligt att bedöma studenterna. En nyutkommen samling artiklar inom fransk litteraturdidaktik kommer att utgöra ett stöd (Baroni, Rodriguez:2014).
Avdelning/ar
Publiceringsår
2016-11-14
Språk
Svenska
Sidor
43-60
Publikation/Tidskrift/Serie
Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskoferens 2014
Länkar
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet
Ämne
- Specific Literatures
- Specific Languages
Conference name
Pedagogisk inspirationskonferens för HT-fakulteternas lärare 2014
Conference date
2014-09-19 - 2014-09-19
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-88473-15-8
- ISBN: 978-91-88473-15-8