Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

On Premixed Gas Fuelled Stirling Engine Combustors with Combustion Gas Recirculation

Författare

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

I föreliggande arbete har användandet av recirkulation av förbränningsgaser vid mager förblandad förbränning undersökts och testats i gaseldade Stirlingmotorbrännkammare. Ett förbränningssystem med en flamhållare av flamstoppstyp där man använder en ejektor för att recirkulera förbränningsgaser och för att förblanda bränsle och luft har konstruerats och provats i motortestrigg. Inverkan av förändringar i olika konstruktionsparametrar för ejektorn har prövats. Inverkan av olika recirkulationsgrader och luftöverskott på emissioner och flamstabilitet har undersökts.



Laboratoriebrännaren har anpassats till ett kommersiellt system färdigt att användas vid motortillverkning. Ett propaneldat förbränningssystem har konstruerats, tillverkats och fältprovats med goda resultat för en kombinerad sol- och förbränningsvärmare med natriumheatpipe till en SOLO 161 Stirlingmotor. En naturgaseldat förbränningssystem till ett SOLO 161 Stirlingmotorbaserat mikrokraftvärmeverk har konstruerats, tillverkats och fältprovats i f.n. 2500 timmar. Vid lambda=1,4 är NOx-halten i avgaserna ungefär 15 ppm, och kolväteutsläppen ej mätbara.



Vidare har prov genomförts med en katalytiskt belagd V160 Stirlingvärmare för soldrift, där den katalytiska ytans förmåga att tillföra värme till motorn undersöktes. Resultaten var lovande, och det var möjligt att upphetta värmaren tillräckligt för att kunna köra motorn under kortare perioder. Emellertid krävs ytterligare forskning innan ett fungerande system av denna typ kan användas i kontinuerlig drift.

Publiceringsår

2002

Språk

Engelska

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Division of Combustion Engines, Lund Institute of Technology

Ämne

  • Other Mechanical Engineering

Nyckelord

  • vibration and acoustic engineering
  • Maskinteknik
  • vakuumteknik
  • vibrationer
  • akustik
  • Motors and propulsion systems
  • Motorer
  • framdrivningssystem
  • hydraulik
  • Mechanical engineering
  • hydraulics
  • vacuum technology
  • termodynamik
  • Termisk teknik
  • applied thermodynamics
  • Thermal engineering
  • heat pipe
  • ejector
  • solar energy
  • CGR
  • recirculation
  • EGR
  • catalytic combustion
  • premix combustion
  • Stirling engine
  • combustor

Status

Published

Handledare

  • [unknown] [unknown]

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 91-628-5227-2
  • ISRN:LUTMDN/TMHP- - 02/1001- -SE

Försvarsdatum

3 maj 2002

Försvarstid

10:15

Försvarsplats

Room M:A, in the M-building, Ole Römers väg 1, Lund, Sweden

Opponent

  • Johan E Hustad