Power System Damping - Structural Aspects of Controlling Active Power
Författare
Summary, in Swedish
Popular Abstract in Swedish
Ekonomiska och miljömässiga problem gör det svårt att bygga ut kraftledningsnätet i samma takt som efterfrågan på elenergi ökar. Ett alternativ är att öka belastningen av befintliga kraftledningar på bekostnad av de säkerhetsmarginaler som finns. En av flera dimensionerande faktorer är risken för otillräckligt dämpade effektpendlingar mellan generatorer i kraftsystemet. Avhandlingen föreslår dämpning av effektpendlingar genom styrning av elpannor eller andra elektriska belastningar som huvudsakligen drar aktiv effekt. Detta demonstrerades vid ett fältförsök där pendlingar mellan ett mindre vattenkraftverk på 900 kW och övriga kraftsystemet dämpades genom att styra fyra värmefläktar på vardera 5 kW.
Avhandlingen inriktar sig på att relatera inverkan av styrbar aktiv effekt på effektpendlingar till kraftsystemets struktur. För detta ändamål används ett antal matematiska modeller, där den enklaste beskriver området där fältförsöket gjordes och den största är en modell av hela det svenska kraftsystemet. En modell av ett enkelt mekaniskt system med fjädrar och två massor används genomgående och avhandlingen visar att de fenomen som är relevanta i stor utsträckning kan beskrivas av denna modell.
Ekonomiska och miljömässiga problem gör det svårt att bygga ut kraftledningsnätet i samma takt som efterfrågan på elenergi ökar. Ett alternativ är att öka belastningen av befintliga kraftledningar på bekostnad av de säkerhetsmarginaler som finns. En av flera dimensionerande faktorer är risken för otillräckligt dämpade effektpendlingar mellan generatorer i kraftsystemet. Avhandlingen föreslår dämpning av effektpendlingar genom styrning av elpannor eller andra elektriska belastningar som huvudsakligen drar aktiv effekt. Detta demonstrerades vid ett fältförsök där pendlingar mellan ett mindre vattenkraftverk på 900 kW och övriga kraftsystemet dämpades genom att styra fyra värmefläktar på vardera 5 kW.
Avhandlingen inriktar sig på att relatera inverkan av styrbar aktiv effekt på effektpendlingar till kraftsystemets struktur. För detta ändamål används ett antal matematiska modeller, där den enklaste beskriver området där fältförsöket gjordes och den största är en modell av hela det svenska kraftsystemet. En modell av ett enkelt mekaniskt system med fjädrar och två massor används genomgående och avhandlingen visar att de fenomen som är relevanta i stor utsträckning kan beskrivas av denna modell.
Avdelning/ar
Publiceringsår
1997
Språk
Engelska
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
IEA, LTH, Box 118, SE-221 00 Lund, Sweden,
Ämne
- Other Electrical Engineering, Electronic Engineering, Information Engineering
Nyckelord
- Electronics and Electrical technology
- controller interaction
- mode controllability
- mode observability
- mechanical equivalent
- linear differential-algebraic equations
- modal analysis
- active power
- power system damping
- electro-mechanical oscillations
- Elektronik och elektroteknik
- Automation
- robotics
- control engineering
- Automatiska system
- robotteknik
- reglerteknik
Status
Published
Handledare
- [unknown] [unknown]
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 91-88934-05-5
- ISRN: LUTEDX/(TEIE-1014)/1-196/(1997)
Försvarsdatum
16 maj 1997
Försvarstid
10:15
Försvarsplats
Room M:B, M-building, LTH
Opponent
- George Verghese (Professor)