Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Sociologiska perspektiv på religionsämnet i svensk grundskola

Sociological perspectives on the subject of religion in Swedish primary school

Författare

Redaktör

  • Alexander Maurits
  • Katarina Mårtensson

Summary, in English

The aim of the article is to add a sociological perspective on the subject of religion. This will be based on a review of the development of the subject, based on a critical analysis of the 2011 curriculum and curriculum for the subject of religion, both for primary school curricula for teacher education at the university as well as a textbook on religion.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Sidor

125-147

Publikation/Tidskrift/Serie

Högskolepedagogisk reflektion och praktik : proceedings från humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2012

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Lunds universitet, Humanistiska och teologiska fakulteterna

Ämne

  • Religious Studies

Nyckelord

  • education
  • religion
  • sociology of religion
  • curriculum

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-9187833-00-7