Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hantering av problem och förebyggande av konflikter under handledning av examensarbeten

Författare

Summary, in Swedish

Syftet med denna studie har varit att söka ett systematiskt sätt att hantera problemsituationer under examensarbetshandledning. Ett teoretiskt ramverk har framställts med hjälp av litteratur om arbetspsykologi respektive handledning av doktorander. För att testa relevans och giltighet av ramverket genomfördes en intervju-undersökning om hantering av problematiska handlednings-situationer bland lärare från LTH. Totalt har 17 personer från fyra avdelningar på två olika institutioner deltagit. Respondenterna svarade på hur de hade agerat i fyra problemsituationer som handledare brukar konfronteras med. Handledarnas strategier analyserades baserat på ramverket och man kunde bekräfta att framgångsrika strategier riktade sig mot sak och inte person, samt att dessa kunde klassificeras enligt ramverket. Ramverket bör kunna användas i praktiken av handledare för att hitta lösningar i problematiska handledningssituationer.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Proceedings från LTH:s Pedagogiska inspirationskonferens

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lunds Universitet, Lunds Tekniska Högskola, Genombrottet

Ämne

  • Other Mechanical Engineering
  • Energy Systems
  • Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics

Nyckelord

  • examensarbete
  • handledning
  • handledningsstil
  • förebyggande av konflikter
  • förpackningslogistik
  • Packaging Logistics
  • maskinkonstruktion
  • Machine Design
  • miljö- och energisystem
  • Environmental and Energy Systems Studies
  • SoTL

Conference name

LTH:s 8:e pedagogiska inspirationskonferens, 2014

Conference date

2014-12-17 - 2014-12-17

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 2003-377X
  • ISSN: 2003-3761