Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Mogen, vuxen och med nya perspektiv - utlandspraktik vid sex svenska industrigymnasier

Författare

Redaktör

  • Alexandru Pancian

Summary, in Swedish

I detta kapitel har vi undersökt hur sex industrigymnasier, knutna till multinationella företag, ser på utlandspraktik. Vi har frågat skolrepresentanter och elever om varför utlandspraktik ingår i utbildningen, vad som förväntas av eleverna och vad de själva förväntar sig, vilka erfarenheter och kunskaper som betraktas som viktiga samt om utlandspraktiken har någon betydelse för anställningsbarheten i framtiden. De svar vi har fått knyter väl an till de fyra diskurser om utlandspraktik som Kristensen (2004) har definierat: främjandet av interkulturell förståelse, främjandet av arbetskraftens rörlighet, främjandet av internationalisering av utbildning och praktik samt främjandet av en ackumulering av kunskaper och färdigheter för att öka anställningsbarheten. En intressant iakttagelse är att skolorna, trots sin koppling till starkt teknikorienterade industrikoncerner, tonar ner de rent tekniska yrkeskunskaperna till förmån för andra typer av kunskaper, s.k. soft skills. Även eleverna betonar att de inte har några förväntningar om att utlandspraktiken ska innebära att de får nya tekniska kunskaper utan att det främst handlar om att utveckla språk och interkulturell kompetens.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Sidor

141-177

Publikation/Tidskrift/Serie

Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Dialogos Förlag

Ämne

  • Economic History

Nyckelord

  • industrgymnasier
  • interkulturell kompetens
  • kompetens
  • anställningsbarhet
  • yrkesutbildning

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-7504-278-7