Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Frågeställningar i examensarbeten

Författare

Summary, in Swedish

För att klara examinationsmålen i

civilingenjörsexamen (SFS 1993:100 bilaga 2) ska varje student

visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och

kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa

frågeställningar. För att öka förståelsen för hur

forskningsfrågan identifieras, formuleras och hanteras vid

LTH har ett tjugotal examensarbetsrapporter från olika

institutioner granskats. Granskningen har utgått från

rapporternas inledande och avslutande kapitel för att se om

forskningsfrågan tydligt formuleras i inledningen och om den

besvaras i slutsatserna. Utifrån det material vi har studerat och

publicerad litteratur kan vi konstatera att det är ett allmänt

problem att studenter på masters-nivå överlag har liten vana

vid att hantera komplexa frågeställningar. Det tycks finnas

bristande kunskaper om vad vetenskaplighet/vetenskaplig

metodik/vetenskaplig tradition innebär för vad som ska

presenteras och vi kan konstatera att det både på LTH och i

stort finns ett behov för åtgärder för att på ett mer effektiv sätt

träna studenter i detta. Att litteraturen inom detta område är

begränsad visar på både behovet men kanske också

svårigheter att identifiera precis hur detta kan göras. Vi

identifierade detta som ett viktigt utvecklingsområde för

handledare av examensarbeten inom

civilingenjörsutbildningarna på LTH, som dock också kan

komma att behöva stöd av nya strukturer och systematiska

åtgärder för att nå gemensamma mål för hela fakulteten.

Publiceringsår

2014

Språk

Engelska

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

LTH

Ämne

  • Chemical Engineering

Nyckelord

  • forskningsfråga
  • examensarbeten
  • Frågeställningar

Conference name

LTH:s 8:e pedagogiska inspirationskonferens, 2014

Conference date

2014-12-17 - 2014-12-17

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published