Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Psykologiska kontrakt i handledning av doktorander

Författare

  • Jitka Lindén

Redaktör

  • Tomas Kroksmark
  • Karin Åberg

Summary, in English

Kapitel belyser en särskild aspekt av handledningsverksamhet, de överenskommelser som görs mellan handledare och handledda och beskriver hur dessa handledningsöverenskommelser kan konstrueras som kontrakt mellan antingen rationella agenter, diskursiva kommunikationssystem eller moraliska subjekt. Det pekar på konsekvenser detta medför för utveckling av handledningskompetens.

Handledning i pedagogiska sammanhang har under senare år blivit en allt vanligare företeelse. Området är mångfasetterat och omspänner såväl handledning av elever, studenter och lärlingar i undervisning, utbildning och praktik som handledning av yrkesaktiva lärare i samtliga skolformer.



För första gången samlas 21 av de främsta nordiska forskarna inom handledningsområdet i en gemensam antologi. Bidragen representerar olika sätt att uppfatta handledningsbegreppet och står för olika teoretiska antaganden och utgångspunkter. De beskriver handledning som involverar olika typer av handledare, till exempel specialpedagoger, akademiker från universitet och högskola samt externa handledarkonsulter. Olikheterna utgör bokens intellektuella styrka och utmaning. De olika kapitlen inspirerar var för sig och tillsammans till fortsatt dialog om handledningens möjligheter och gränser.



Boken vänder sig till studenter, lärare och forskare med pedagogik och pedagogiskt arbete i fokus. Den vänder sig dessutom till alla som arbetar med handledning inom skola, utbildning och yrkesverksamhet.

Publiceringsår

2007

Språk

Svenska

Sidor

319-335

Publikation/Tidskrift/Serie

Handledning i pedagogiskt arbete

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Studentlitteratur AB

Ämne

  • Psychology

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-44-02191-1