En processutvärdering av projektet Trampolinen - ett vägledningsprojekt riktat till långtidsarbetslösa vid Arbetsfömedlingen i Lomma

• Margareta Nilsson-Lindström

Summary, in Swedish

Under åren 1995-99 beviljades 183 projekt medel ur EU:s sociala fond (mål 3) vid Länsarbetsnämnden i Skåne. Projektet Trampolinen var ett av dessa. Projektets syfte var trefaldigt; att motivera långtidsarbetslösa att ändra yrkesinriktning, utveckla nya metoder och arbetssätt för att hantera strukturell arbetslöshet samt sprida ny kunskap till den reguljära verksamheten. Processutvärderingen som bygger på enkätundersökning, gruppobservationer och intervjuer följer deltagare, vägledare och styrgrupper under tre års tid. Resultaten i samband med att projektet avslutades visade att 20% fick arbete, 10% startade eget medan flertalet valde att studera till gymnasieexamen för att sedan söka jobb eller bedriva högskolestudier.

Publiceringsår

Svenska