Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Gränsöverskridande IT-roller

Författare

Redaktör

  • Maria Folke-Fichtelius

Summary, in Swedish

Vilken bild ser du framför dig om du tänker på en typisk datoringenjör? Svaret på den frågan blir sannolikt olika beroende på i vilket land och i vilken del av världen som frågan ställs. I till exempel Holland är den kulturella bilden av en dataingenjör så starkt förknippad med en asocial och asexuell datornörd att det utgör ett starkt hinder för ungdomar, särskilt unga kvinnor, att välja en sådan yrkesbana. Även om bilden inte är lika stark i Sverige är datoringenjör inte heller något drömyrke för svenska ungdomar att utbilda sig till. Andelen kvinnor som går system- och datatekniska utbildningar på de tekniska högskolorna ligger också väsentligt lägre än andelen män.



Men i flera länder i Sydostasien är bilden en helt annan. Här betraktas datoringenjör som ett statusfyllt framtidsyrke, och en stor andel av dem som utbildar sig och arbetar inom IT-relaterade yrken är kvinnor. Hur kommer det sig att det är så stora skillnader mellan olika länder och världsdelar inom IT- området? Hur har dessa bilder och mönster uppstått? Det är några av de frågor som ett av forskningsprojekten inom LearnIT har intresserat sig för. Ett annat projekt har i sin tur riktat fokus mot hur IT i sig kan användas som redskap för att förändra de genusmönster inom IT-området som framträder i västvärlden.

Publiceringsår

2009

Språk

Svenska

Sidor

153-168

Publikation/Tidskrift/Serie

Lärande och IT

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Carlsson Bokförlag

Ämne

  • Learning

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 9789173312899