Funktionsförmåga

• Åsa Alftberg
  • Matilda Svensson Chowdhury

Summary, in Swedish

Centrum för Öresundsstudiers tidskrift "Gränslös. Tidskrift för studier av Öresundsregionens historia, kultur och samhällsliv" ger ut ett specialnummer som fokuserar på ett bortglömt perspektiv i visioner om och analyser av Öresundsregionen – funktionsförmåga. I visionen om Öresundsregionen är det i regel ett friktionsfritt, transnationellt flöde av kroppar som lyfts fram. Visionerna utgår från en idealkropp där samtliga har samma funktionsförmåga avseende till exempel syn, hörsel, känsel och rörelse, och där varken mental eller fysisk hälsa varierar. Sådana föreställningar inverkar på olika sätt i regionala integrationsprocesser och med detta specialnummer riktas ljuset mot hur Öresundsregionen formas, skapas, erfars, upplevs och hanteras med utgångspunkt i funktionsförmåga.

Publiceringsår

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Gränslös: Tidskrift för studier av Öresundsregionens historia, kultur och samhällsliv