Kamratgranskning av rapporter i kursen Systemteknik
Författare
Summary, in English
Traditionellt har examinationen av många kurser på LTH bestått av en skriftlig tentamen efter kursen avslutande. Detta instrument för att mäta och värdera studenternas kunskaper har ofta i stor utsträckning styrt studenternas studievanor, ofta med intensivt tentaläsande som följd. Kamratgranskning, eller ”Peer Review”, är en metod som kan användas som en del i en löpande examination under kursen gång. Metoden bygger på att studenterna utvärderar och ger synpunkter på varandras arbeten, vilket stimulerar till aktivitet och interaktion under en större del av kursen. På Institutionen för Reglerteknik har metoden med gott resultat tillämpas vid rapportskrivning i kursen Systemteknik som ges för tredjeårsstudenterna på Ekosystemteknikprogrammet. Erfarenheterna från det inledande försöket var mycket positiva, vilket lett till att kamratgranskning numera är ett permanent inslag i kursen.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2003
Språk
Engelska
Sidor
47-49
Publikation/Tidskrift/Serie
Proceedings - 1:a Pedagogiska Inspirationskonferensen 2003
Fulltext
- Available as PDF - 267 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Förlag
LTH
Ämne
- Control Engineering
Status
Published