Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Elevinflytande i Lomma kommuns skolor (skolår 7-9). Sammanställning av empiriskt material insamlat genom kvalitativa intervjuer med elever, lärare och rektorer vid två olika skolor juni månad 2005

Publiceringsår: 2005
Språk: Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie: Research Report in Sociology of Law
Dokumenttyp: Rapport
Förlag: Sociology of Law, Lund University

Sammanfattning

Föreliggande rapport handlar om demokrati, delaktighet och inflytande i två av Lomma kommuns grundskolor. Elevers rättigheter till inflytande finns föreskrivet i barnkonventionen, skollagen, kommunala styrdokument, samt i enskilda skolors lokala vardag. Vad innebär elevinflytande? Hur gestaltas elevinflytandet, formellt och informellt? Hur upplever elever möjligheterna till delaktighet i undervisningen? Skiljer sig förhållningssättet till elevinflytande mellan olika lärare och rektorer? Detta är frågor som diskuterats med elevgrupper, lärargrupper samt med skolornas rektorer. Resultaten från samtalen visar på svårigheterna med att uppnå reellt elevinflytande. Hur skall man då gå vidare i riktning mot målen?

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • rättssociologiska enheten
  • sociology of law
  • Demokrati
  • Delaktighet
  • Elevrättigheter
  • Rättssociologi
  • Grundskolan
  • Elevinflytande

Övriga

Published
2005:4
  • ISSN: 1404-1030
  • ISBN: 91-7267-201-3

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen