Kamratgranskning, reflektioner och lärande
Författare
Summary, in Swedish
Studien har undersökt vad studenterna i en kurs vid Lunds Tekniska Högskola har tyckt om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och om dessa har hjälpt dem i inlärningen av kursämnet. En ansats gjordes att försöka se om en faktisk läreffekt av en reflektionsuppgift hade uppnåtts. Kursutvärderingsresultat, textanalyserade reflektioner samt tentamensresultat har använts i analysen i studien. Studenterna hade mestadels positiva uppfattningar om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och upplevde att speciellt skriftliga reflektioner ledde till ökad insikt om kursämnet. Studien fann dock inget samband mellan hur väl man skrev en reflektion och hur väl man presterade på en tentamensuppgift som relaterade till reflektionen. Man hade inte fler (eller färre) poäng på den specifika tentamensuppgiften jämfört med de andra tentamensuppgifterna.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2012
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 104 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Institutionen för designvetenskaper, Lunds Tekniska Högskola, Lunds universitet
Ämne
- Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics
Nyckelord
- pedagogik
- kamratgranskning
- reflektioner
- lärande
- läreffekter
Status
Published