Att skapa goda villkor för kreativ utveckling i den högre utbildningen: exempel från en kurs i psykologi

Redaktör

• Malin Irhammar
  • Gunilla Amnér
  • Hans Adell

Summary, in Swedish

Syftet med denna artikel är att beskriva några ledstjärnor för en kreativitetsfrämjande lärandemiljö och exemplifiera hur dessa har tillämpats på en universitetskurs i psykologi. Åtta betydelsefulla aspekter - framvaskade från forskningslitteraturen - introduceras som en utgångspunkt för lärare att arbeta med, nämligen 1) att skapa ett öppet klimat, 2) flexibilitet i struktur, metod och attityd, 3) att ge kreativitetsuppmuntran 4) att öka utmaningsorienteringen och risktagandet, 5) gott samarbete, 6) gedigna grundkunskaper, 7) självständighet i lärandet och 8) studentinflytande. Ledstjärnorna var till hjälp för att vidga nytänkandet vid kurskonstruktion men sedan kursen genomförts i två omgångar kvarstår fortfarande en del svårigheter som behöver arbetas vidare med. En är att en del studenter önskade mer traditionella kursupplägg och behövde få hjälp med att se fördelarna med det mer studentaktiva innehållet. Vid nästa kursintroduktion kommer vi explicit förklara valet av metoder för studenterna och hur de gynnar lärandet och kreativiteten på kursen.

Sidor

Proceedings: Lunds universitets tredje utvecklingskonferens 2011