Att veta eller inte veta – vill konsumenter ha information om livsmedel?
Författare
Summary, in Swedish
I denna Policy Brief använder vi ekonomiska experiment för att undersöka hur konsumenter reagerar på information om hur livsmedel påverkar hälsa och miljö. Vi finner att:
• Konsumenter ofta medvetet bortser från hälso- och miljöinformation i syfte att tillåta sig själva att göra val som negativt påverkar hälsan och miljön.
• Smak ofta har så stor betydelse för val av livsmedel att hälsomärkning får liten effekt på efterfrågan på livsmedel.
• Konsumenter inte har negativa förutfattade meningar om smaken på hälsomärkta livsmedel.
• Konsumenter ofta medvetet bortser från hälso- och miljöinformation i syfte att tillåta sig själva att göra val som negativt påverkar hälsan och miljön.
• Smak ofta har så stor betydelse för val av livsmedel att hälsomärkning får liten effekt på efterfrågan på livsmedel.
• Konsumenter inte har negativa förutfattade meningar om smaken på hälsomärkta livsmedel.
Publiceringsår
2015
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
AgriFood Policy Brief
Issue
2015:4
Fulltext
- Available as PDF - 225 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
AgriFood Economics Centre
Ämne
- Economics and Business
Nyckelord
- Ekonomiska styrmedel
- Information
- Konsument
- Beteende
- Produktmärkning
Status
Published