Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att veta eller inte veta – vill konsumenter ha information om livsmedel?

Författare

Summary, in Swedish

I denna Policy Brief använder vi ekonomiska experiment för att undersöka hur konsumenter reagerar på information om hur livsmedel påverkar hälsa och miljö. Vi finner att:



• Konsumenter ofta medvetet bortser från hälso- och miljöinformation i syfte att tillåta sig själva att göra val som negativt påverkar hälsan och miljön.



• Smak ofta har så stor betydelse för val av livsmedel att hälsomärkning får liten effekt på efterfrågan på livsmedel.



• Konsumenter inte har negativa förutfattade meningar om smaken på hälsomärkta livsmedel.

Publiceringsår

2015

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

AgriFood Policy Brief

Issue

2015:4

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

AgriFood Economics Centre

Ämne

  • Economics and Business

Nyckelord

  • Ekonomiska styrmedel
  • Information
  • Konsument
  • Beteende
  • Produktmärkning

Status

Published