Utvärdering av sjuksköterskeprogrammet vid Lunds universitet : Höstterminen 2012 - vårterminen 2014

Summary, in Swedish

2012 beslutade MedCUL (Medicinska fakultetens centrum för undervisning och lärande) och sjuksköterskeprogrammets ledning att påbörja en större utvärdering av sjuksköterskeutbildningen. Projektet består av två delar med delvis olika syften. Den första delen, som här redovisas för perioden höstterminen 2012 till och med vårterminen 2014, syftar till att ta fram underlag för förbättring av programmet. Den andra delen är ett forskningsprojekt där olika utvärderingsmetoder utprovas och jämförs. Tillvägagångssätten har varit fokusgrupper med studenter på termin tre respektive sex, enkäterna DREEM och CLES+T, intervjuer med enskilda studenter och lärare, samt analys av kursplaner och andra kursrelaterade dokument. Projektet påbörjades i samband med att programmet sjösatte en ny utbildningsplan höstterminen 2012 och de studenter som ingått i projektet representerar sex olika kohorter, fyra inom den tidigare utbildningsplanen och två inom den nuvarande.

Denna rapport inleds med en sammanfattning av de olika tillvägagångssätt vi använt samt huvuddragen i resultaten (i rapportens appendix återfinns samtliga enkäter och frågemallar samt resterande resultat). I den avslutande diskussionen, där vi också ger förslag för utveckling, har vi begränsat oss till ett antal problemområden som vi menar framstått särskilt tydligt och är särskilt viktiga att göra något åt. Rapportens resultatdel rymmer dock mer än så och kan vara användbart för vidare analys och utvecklingsarbete.

• Educational Sciences
  • Nursing