Du är här

Framgångsrika skolledare i spänningsfält och allianser

Redaktör:
  • Anders Persson (Professor)
Publiceringsår: 2003
Språk: Svenska
Sidor: 33-56
Publikation/Tidskrift/Serie: Skolkulturer
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Studentlitteratur
Övrig information: Finns som talbok

Sammanfattning

Vad gör en skolledare framgångsrik? Och vad gör en framgångsrik skolledare? I denna artikel presenteras några resultat från forskningsprojektet Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer, vilka delvis utgör svar på frågorna. Resultaten härrör från intervjuer, enkäter, observationer och elevuppsatser och utgörs av olika skolaktörers kriterier för bedömning av skolledares framgång. I likhet med annan forskning på området konstateras att skolledare befinner sig i spänningsfält som konstitueras av olika skolaktörers varierande intressen. Dessa förhållanden analyseras i artikeln genom att för det första kopplas samman med tre spänningsfält som överhuvudtaget sätter sin prägel på dagens svenska skola: spänningsfältet mellan arbetsgivare och anställda; mellan elever och vuxna; samt mellan förändring och beständighet. För det andra analyseras skolledares allianser med olika andra aktörer inom skolan. Allianserna är på en och samma gång ett sätt att hantera de spänningar som skolledare vardagligen möter och ett sätt att konstruera framgång.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • spänningsfält
  • karriärkultur
  • tvångskultur
  • allianser
  • framgångsrika skolledare
  • sociology
  • skolforskning
  • sociologi
  • skolkultur
  • kunskapskultur
  • skolledarskap
  • skolkulturer
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Övrigt

  • Svenska kommunförbundets FoU-råd
Published
  • Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer
Yes
  • ISBN: 9144028806

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen

LERU logo U21 logo