Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Meningsfullt arbete i krävande arbetsmiljö - lärare i skolan

Författare

Redaktör

  • Rolf Å. Gustafsson
  • Ingvar Lundberg

Summary, in Swedish

En stor majoritet av lärarna i grund- och gymnasieskolan upplever sitt arbete som mycket meningsfullt, samtidigt som de rapporterar allvarliga, i synnerhet psykosociala, arbetsmiljöproblem. Skolan har under de senaste 10-15 åren blivit ett av våra största arbetsmiljöproblem. Detta gäller såväl elevernas som personalens arbetsmiljö. Vad gäller de senare redovisas här uppgifter om lärares psykosociala arbetsmiljö och ohälsa, vilken kopplas samman med skolans förändringar under de senaste 15 åren. Utifrån egna fallstudier pekar vi slutligen på vad i dessa förändringar som lärare beskriver som negativt för den egna arbetsmiljön.

Publiceringsår

2004

Språk

Svenska

Sidor

301-319

Publikation/Tidskrift/Serie

Arbetsliv och hälsa 2004

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Liber

Ämne

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • Educational Sciences

Nyckelord

  • psykosocial arbetsmiljö
  • skolförändring
  • lärarforskning
  • lärares arbetsmiljö
  • sociology
  • sociologi
  • skolforskning
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Status

Published

Projekt

  • "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 9147700025