Du är här

Samfundet som konstant, samfundet som variabel - retfärdiggörelse af läring som magtproblem

Redaktör:
  • Mads Hermansen
Publiceringsår: 2005
Språk: Danska
Sidor: 57-82
Publikation/Tidskrift/Serie: Läring - en status
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Klim

Sammanfattning

I antologibidraget visas att lärande, eller kanske snarare deltagande i olika former av utbildning, rättfärdigas på olika sätt beroende på om de som utbildas är barn eller vuxna. Rättfärdigandet sker genom retoriska konstruktioner av samhället som närmast kan ses som motsatser: barnens skolgång rättfärdigas genom att samhället konstrueras som en, åtminstone värdemässig, konstant; vuxnas deltagande i utbildning rättfärdigas å andra sidan genom att samhället konstrueras som en variabel i ständig och omvälvande förändring. Vad ska vi då ha en sådan kunskap om rättfärdigande av utbildning till? Framförallt kan den kunskapen användas i en kritisk reflektion över den idag ymniga utbildningsretoriken.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • lärande
  • sociology
  • social kompetens
  • sociologi
  • makt
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Övriga

Published
Yes
  • ISBN: 8779553583

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

LERU logotype U21 logotype

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen