Du är här

Lärerutdanningens eksamensarbeid - veiledning mellom politiske mål, lärerpraksis og vitenskapelighet

Redaktör:
  • Tomas Kroksmark
  • Karin Åberg
Publiceringsår: 2007
Språk: Norska
Sidor: 267-287
Publikation/Tidskrift/Serie: Veiledning i pedagogisk arbeid
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Fagbokforlaget

Sammanfattning

Inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad har handledning och examination av lärarstudenternas examensarbete nyligen förändrats. Studenterna handleds nu i grupper av handledarpar, vilka i sin tur ingår i ett lag som coachas av en kollega. Examinationen av examensarbetena har också förändrats i och med att examinatorer som är externa i förhållande till handledningen införts. Vidare har nya bedömningskriterier utarbetats som skärpt de vetenskapliga kraven och tydliggjort kraven i fråga om examensarbetenas ämnesdidaktiska implikationer och skolverksamhetsrelevans. Slutligen har lärare, rektorer och andra aktörer i för-, grund- och gymnasieskolor engagerats som medreflektörer, vilka ger kollegiala kommentarer till lärarstudenternas examensarbeten.

Föreliggande text syftar för det första till att beskriva detta nya sätt att handleda och examinera examensarbeten. För det andra syftar texten till att kritiskt reflektera över handledning och examination i ljuset av dels lärarutbildningens ovanligt spänningsfyllda karaktär, dels dess speciella studiekultur.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • lärarutbildning
  • sociology
  • sociologi
  • handledning
  • examensarbete
  • coaching
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Övriga

Published
Yes
  • ISBN: 9788245006124

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

 

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen