Kvalitet och kritiskt tänkande
Författare
Redaktör
Summary, in Swedish
Denna rapport dokumenterar de föredrag som hölls vid konferensen Kvalitet och kritiskt tänkande som anordnades av Sociologiska institituionen i Lund våren 1997. Syftet med konferensen var att belysa kritiskt tänkande som kvalitetskriterium inom universitetsutbildningen.
I skriften reflekterar utbildningsminister Carl Tham över kritiskt tänkande ur ett utbildningspolitiskt perspektiv. Gunilla Svingby, professor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Malmö, gör en översikt över forskning om förhållandet mellan lärande och kritiskt tänkande. Karl-Axel Nilsson, Lunds universitets utvärderingschef, funderar i sin text över hur universitetsutbildningens bidrag till kritiskt tänkande kan utvärderas. Anders Persson diskuterar i sin uppsats universitetsutbildningens olika kvalitetsdimensioner.
I skriften reflekterar utbildningsminister Carl Tham över kritiskt tänkande ur ett utbildningspolitiskt perspektiv. Gunilla Svingby, professor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Malmö, gör en översikt över forskning om förhållandet mellan lärande och kritiskt tänkande. Karl-Axel Nilsson, Lunds universitets utvärderingschef, funderar i sin text över hur universitetsutbildningens bidrag till kritiskt tänkande kan utvärderas. Anders Persson diskuterar i sin uppsats universitetsutbildningens olika kvalitetsdimensioner.
Publiceringsår
1997
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Research report
Volym
1997:6
Dokumenttyp
Bok
Förlag
Department of Sociology, Lund University
Ämne
- Educational Sciences
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
Nyckelord
- kvalitet
- kritiskt tänkande
- utbildningspolitik
- högre utbildning
- sociologi
- sociology
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
- sociology
- educational sciences
- kritiskt tänkande
- kvalitet
- utvärdering
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 918907825X