Meny

Javascript is not activated in your browser. This website needs javascript activated to work properly.
Du är här

Kvalitet och kritiskt tänkande

Publiceringsår: 1997
Språk: Svenska
Sidor: 67
Publikation/Tidskrift/Serie: Research report
Volym: 1997:6
Dokumenttyp: Bok
Förlag: Department of sociology, Lund university

Sammanfattning

Denna rapport dokumenterar de föredrag som hölls vid konferensen Kvalitet och kritiskt tänkande som anordnades av Sociologiska institituionen i Lund våren 1997. Syftet med konferensen var att belysa kritiskt tänkande som kvalitetskriterium inom universitetsutbildningen.

I skriften reflekterar utbildningsminister Carl Tham över kritiskt tänkande ur ett utbildningspolitiskt perspektiv. Gunilla Svingby, professor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Malmö, gör en översikt över forskning om förhållandet mellan lärande och kritiskt tänkande. Karl-Axel Nilsson, Lunds universitets utvärderingschef, funderar i sin text över hur universitetsutbildningens bidrag till kritiskt tänkande kan utvärderas. Anders Persson diskuterar i sin uppsats universitetsutbildningens olika kvalitetsdimensioner.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • kvalitet
  • kritiskt tänkande
  • utbildningspolitik
  • högre utbildning
  • sociologi
  • sociology
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Övriga

Published
  • ISBN: 918907825X

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen