Du är här

Homosex and the city

Författare:
Publiceringsår: 2007
Språk: Svenska
Sidor: 37-54
Publikation/Tidskrift/Serie: Plats som produkt. Kommersialisering och paketering
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Studentlitteratur

Sammanfattning

Boken behandlar hur platser idag paketeras och marknadsförs i syfte att attrahera besökare, företag och invånare. Bokens övergripande tema är platsens produktion och konsumtion: hur, var, när, varför och av vem? Boken kan ses som en handledning i platsens produktgörande, men är i första hand en kritisk och reflekterande diskussion om hur vårt förhållningssätt till omvärlden påverkas när platser blir kommersiella produkter.

I kapitlet diskuteras hur en specifik typ av sexualitet - (manlig) homosexualitet - kan användas som ett strategiskt verktyg för att göra en urban miljö attraktiv.

Disputation

Nyckelord

  • Business and Economics
  • Social Sciences
  • kommersialisering
  • städer
  • homosexualitet
  • platsutveckling
  • det rosa kapitalet
  • Place marketing/platsmarknadsföring

Övriga

Published
  • ISBN: 978-91-44-04598-6

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

LERU logotype U21 logotype

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen