Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Outshopping och butiksdöden. Vad händer när konsumenten överger den egna ortens handlare?

Författare:
  • Birgitta Olsson
Redaktör:
  • Eskilsson Lena
  • Fredriksson Cecilia
Publiceringsår: 2010
Språk: Svenska
Sidor: 163-184
Publikation/Tidskrift/Serie: Butiken. Upplevelse, organisering och plats.
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Liber

Sammanfattning

Abstract in Undetermined

Kapitlet bygger på en etnologisk studie av fenomenet outshopping dvs vad det innebär för en liten ort att invånarna väljer bort ortens butiker till förmån för längre bort belägna butiker. Butikerna på landsbygden slår igen en efter en beroende både på avfolkning och på förändrade inköpsmönster hos befolkningen. Studien visar på omfattningen av "butiksdöden" på landsbygden. Intervjuer med de boende på orten Hedesunda tyder på att de som drabbas av butiksdöden inte ser särskilt allvarligt på detta. De har redan när de valt att bo på landsbygden valt bort en del av servicen menar de. Författaren drar slutsatsen att detta betyder att konsumentens Kommersiella geografiska vardag har fått en ny innebörd och utvidgats.

Nyckelord

  • Social Sciences Interdisciplinary
  • store death shopping pattern Shopping outshopping geografisk vardag Hedesunda shopping location

Övriga

Published
  • ISBN: 978-91-47-09499-8
  • LIBRIS-ID:11864612

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu.se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen