Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Programethos och dess betydelse för studenters lärande och personliga utveckling inom tekniska utbildningar

Författare:
Publiceringsår: 2009
Språk: Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie: Proceedings 2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar
Dokumenttyp: Konferensbidrag
Förlag: LTH

Sammanfattning

I Sverige, liksom i många västeuropeiska länder,

satsas stora resurser och engagemang för att locka unga män och

kvinnor att söka till tekniska utbildningar. Nya inriktningar och

förändrade programtitlar skapas, utbildnings- och kursplaner

skrivs om, marknadsföringen vässas och mottagande och stöd till

studenterna utvecklas. Trots detta tycks det gå trögt. I denna

artikel argumenterar vi för att det finns en föreställning om

ingenjörsutbildning, ingenjörsyrket, ett ethos, som sätter gränser

för vilka förändringar som är möjliga att göra i enskilda

utbildningar, och som bidrar till att det skapas kulturer i klasser,

program och på lärosäten som både möjliggör och hindrar

individers lärande och utveckling. Frågan är vilka studenter och

lärare vi vill rekrytera, behålla och utveckla.

Nyckelord

  • Pedagogy
  • SoTL

Övriga

2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2009
Published

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu.se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen