Du är här

Om e-handelslagens tillämplighet vid gränsöverskridande marknadsföring

Publiceringsår: 2006
Språk: Svenska
Sidor: 397-409
Publikation/Tidskrift/Serie: Svensk juristtidning
Nummer: 4
Dokumenttyp: Artikel

Sammanfattning

Vilket lands lag är tillämplig vid gränsöverskridande marknadsföring som riktar sig till Sverige? Den traditionella och i Sverige etablerade effektlandsprincipen innebär att svensk marknadsföringsrätt anses tillämplig på marknadsföring som har effekt här i riket, oavsett i vilket land marknadsföringen har sitt ursprung. I artikeln diskuterar författaren med utgångspunkt i ett avgörande från Marknadsdomstolen om denna princip är förenlig med den ursprungslandsprincip som återfinns i e-handelslagen rör informationssamhällets tjänster. Enligt den senare skall nämligen rätten i det land där tjänsteleverantören är etablerad som skall tillämpas.

Disputation

Nyckelord

  • Law and Political Science
  • civilrätt: marknadsrätt
  • private law: marketing law

Övrigt

Published
Yes
  • ISSN: 00396591

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen

LERU logo U21 logo