Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Om e-handelslagens tillämplighet vid gränsöverskridande marknadsföring

Författare

Summary, in Swedish

Vilket lands lag är tillämplig vid gränsöverskridande marknadsföring som riktar sig till Sverige? Den traditionella och i Sverige etablerade effektlandsprincipen innebär att svensk marknadsföringsrätt anses tillämplig på marknadsföring som har effekt här i riket, oavsett i vilket land marknadsföringen har sitt ursprung. I artikeln diskuterar författaren med utgångspunkt i ett avgörande från Marknadsdomstolen om denna princip är förenlig med den ursprungslandsprincip som återfinns i e-handelslagen rör informationssamhällets tjänster. Enligt den senare skall nämligen rätten i det land där tjänsteleverantören är etablerad som skall tillämpas.

Publiceringsår

2006

Språk

Svenska

Sidor

397-409

Publikation/Tidskrift/Serie

Svensk Juristtidning

Issue

4

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Iustus förlag

Ämne

  • Law

Nyckelord

  • civilrätt: marknadsrätt
  • private law: marketing law

Status

Published

Forskningsgrupp

  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0039-6591