Skolkulturer (talbok)

Redaktör

Summary, in Swedish

I denna bok rapporteras resultat från sju forskningsprojekt inom forskningsprogrammet Skolkultur en framgångsfaktor? Forskarna kommer från olika vetenskapliga discipliner: etnologi, företagsekonomi, pedagogik, socialantropologi, sociologi och statsvetenskap. Förankrade i olika perspektiv och teoritraditioner och med hjälp av olika metoder undersöker de skolan. Resultatet är en bred och varierad belysning av dagens skola och av en rad kulturer i skolan.

I boken finns texter om framgångsrika skolledare som bygger allianser för att hantera sin spänningsfyllda vardag, om skolans arbete med etik, om elevers skolupplevelser och flow i skolan, om framgångsrika förändringsprocesser, om skolans försök att framställa önskvärda elever och föräldrar, om förbättringskultur i skolan samt om entreprenörer och lokala förändringsprojekt i skolan.

Publiceringsår

Svenska