Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Skolkulturer (talbok)

Redaktör

Summary, in Swedish

I denna bok rapporteras resultat från sju forskningsprojekt inom forskningsprogrammet Skolkultur en framgångsfaktor? Forskarna kommer från olika vetenskapliga discipliner: etnologi, företagsekonomi, pedagogik, socialantropologi, sociologi och statsvetenskap. Förankrade i olika perspektiv och teoritraditioner och med hjälp av olika metoder undersöker de skolan. Resultatet är en bred och varierad belysning av dagens skola och av en rad kulturer i skolan.



I boken finns texter om framgångsrika skolledare som bygger allianser för att hantera sin spänningsfyllda vardag, om skolans arbete med etik, om elevers skolupplevelser och flow i skolan, om framgångsrika förändringsprocesser, om skolans försök att framställa önskvärda elever och föräldrar, om förbättringskultur i skolan samt om entreprenörer och lokala förändringsprojekt i skolan.

Publiceringsår

2007

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Bok

Förlag

Talboks- och punktskriftsbiblioteket

Ämne

  • Sociology
  • Educational Sciences

Nyckelord

  • etik i skolan
  • önskvärda elever
  • flow
  • skolkultur
  • skolledare
  • förbättringskultur
  • sociologi
  • entreprenörskap i skolan
  • förändringsprocesser
  • sociology
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Status

Published