Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Strategi och kompetensdynamik : en studie i Axis Communications

Strategy and competence dynamics - a study of Axis Communications
Författare:
Publiceringsår: 1997
Språk: Svenska
Sidor:
Publikation/Tidskrift/Serie: Lund studies in economics and management
Dokumenttyp: Doktorsavhandling
Förlag: Lund University Press

Sammanfattning

Popular Abstract in Swedish

Denna rapport handlar om hur framväxten av strategiskt betydelsefull kompetens kan föstås. Studien har tre teoretiska utgångspunkter hämtade ur resursbaserad strategiteori, strategisk human resource management samt organisatorisk inlärning. Genom en empirisk fallstudie av det snabbväxande högteknologiföretaget Axis Communications utvecklas en analyrsram genom vilken framväxten av strategiskt betydelsefull kompetens kan tolkas. Utöver de tre teoretiska perspektiven ovan diskuteras även betydelsen av begrepp som visioner och identitet vid framväxten av kompetens.



I rapporten diskuteras hur kompetensplattformar som innefattar dimensionerna kunskap, förmåga att tillämpa kunskap samt motivation, kan ses som en möjlig väg till att utveckla en mer genuint dynamisk strategiteoretisk ansats.
The purpose of this thesis is to introduce the concept of distinctive competence in a multi-theoretical setting, consisting of the resource-based view, strategic human resource management and organizational learning, in order to develop a theoretical framework for better understanding of the dynamic side of distinctive competence.



The empirical part of the study consists of an in-depth case study of Axis Communications, a high-tech company in the global networking industry, primarily focusing on network connectitvity for non-PC devices.



In order to develop a framework for better understanding the development of distinctice competencies, the concepts of vision and identity are introduced in the strategic management setting. This emerging framework, the competence-platform model, enables a distinction between knowledge, the ability to apply knowledge, and the role of motivation when discussing the emergence of competence. The thesis could thus be seen as an attempt to put forward foundations for a more dynamic view on developmental issues of distinctive competencies'.

Disputation

1997-12-15
10:15
N/A
  • Peter Lorange (Prof.)

Nyckelord

  • Business Administration
  • dynamics
  • vision
  • organizational learning
  • SHRM
  • strategic management
  • Management of enterprises
  • RBV
  • identity
  • Företagsledning
  • management

Övriga

Published
  • ISSN: 0284-5075
  • ISBN: 91-7966-500-4
  • ISRN: LUSADG/SAEK-97/1039 SE

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu.se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen