Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Bäst förmåga eller starkast drivkraft? - Reflektioner kring rekrytering till forskarutbildning

Författare

Summary, in Swedish

I denna korta artikel reflekterar jag kring rekrytering till forskarutbildning och de faktorer som styr och influerar processen: (i)

Det som ska ligga till grund för beredning och beslut enligt

Högskoleförordningen och föreskrifter/beslut vid enskilda lärosäten, (ii)

Målformuleringar för forskarutbildning enligt Högskolelagen,

Högskoleförordningen och föreskrifter/beslut vid enskilda lärosäten,

(iii) Handledarnas egna uppfattningar om vad som krävs av kandidaten,

samt (iv) Kollegiala spelregler och igenkänningsmekanismer.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2015

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Working paper

Ämne

  • Educational Sciences

Nyckelord

  • rekrytering forskarutbildning

Status

Unpublished