Bäst förmåga eller starkast drivkraft? - Reflektioner kring rekrytering till forskarutbildning
Författare
Summary, in Swedish
I denna korta artikel reflekterar jag kring rekrytering till forskarutbildning och de faktorer som styr och influerar processen: (i)
Det som ska ligga till grund för beredning och beslut enligt
Högskoleförordningen och föreskrifter/beslut vid enskilda lärosäten, (ii)
Målformuleringar för forskarutbildning enligt Högskolelagen,
Högskoleförordningen och föreskrifter/beslut vid enskilda lärosäten,
(iii) Handledarnas egna uppfattningar om vad som krävs av kandidaten,
samt (iv) Kollegiala spelregler och igenkänningsmekanismer.
Det som ska ligga till grund för beredning och beslut enligt
Högskoleförordningen och föreskrifter/beslut vid enskilda lärosäten, (ii)
Målformuleringar för forskarutbildning enligt Högskolelagen,
Högskoleförordningen och föreskrifter/beslut vid enskilda lärosäten,
(iii) Handledarnas egna uppfattningar om vad som krävs av kandidaten,
samt (iv) Kollegiala spelregler och igenkänningsmekanismer.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2015
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 248 kB
- Download statistics
Länkar
Dokumenttyp
Working paper
Ämne
- Educational Sciences
Nyckelord
- rekrytering forskarutbildning
Status
Unpublished