Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kunskapskulturer och etik i arkeologisk utbildning och forskning

Författare

Redaktör

  • Elisabeth Iregren
  • Kristina Jennbert

Summary, in English

Although political governance guides education and research, there are options for researchers, educators and curators to act in the spirit of academic freedom. The deontological ethical guidelines stabilize the archaeological establishment no matter what kind of work. The utilitarian dimensions within archaeological research and higher education open up for critical thinking.Twisting and turning,looking backwards and sideways bring new perspectives and new knowledge that challenge, and should naturally be integrated in education and research. Critical archaeology is stressed to be important for the utility of archaeology, today and in the future.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2015

Språk

Svenska

Sidor

293-315

Publikation/Tidskrift/Serie

Report Series

Issue

101

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Department of Archaeology and Ancient History, Lund University

Ämne

  • Archaeology

Nyckelord

  • political demands
  • critical archaeology
  • critical thinking
  • teaching
  • research
  • Ethics
  • Cultural heritage
  • academic responsibility

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0281-3440
  • ISBN: 978-91-89578-61-6