Skola och makt : om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola. Tredje upplagan.

Summary, in Swedish

Skola för alla, utbildning för många, kunskap för några

Skolan är i kris. Den verkar inte kunna leverera allt det som politiska beslutsfattare vill att den ska leverera. Ändå har utbildning förmodligen aldrig tidigare haft en mer upphöjd ställning än de senaste 20 åren. Situationen är motsägelsefull. Medan efterfrågan på utbildning ökar finns det många som tjänar pengar och uppmärksamhet på krisen för skolan. Här finns skolpolitiker, konsulter, skol- och utbildningsentreprenörer och skolforskare som författaren själv. Kommer skolan att överleva alla kurer som skrivs ut?

Dagens skolkunskap tycks handla mindre om elevens liv än om Sveriges ekonomiska konkurrenskraft. Lärandet är politiskt målstyrt och skolans lärande tycks i många fall förvandlas från nyfikenhet på det okända till ett slags bokföring av det redan kända. Eftersom skolkunskapen länkas till arbetsmarknaden och sysselsättningen blir lärande och kunskap segregerad. Kan jag något trots att jag är utbildad? Vågar jag kunna något trots att jag saknar utbildning? Sådana och många andra frågor hamnar i fokus när skolan här analyseras i maktperspektiv. (Bokens baksidestext.)

Publiceringsår

Svenska