Poster – en visuell examinationsform
Författare
Summary, in English
Kursen Arbetsorganisation (MAM026, 3p) är väletablerad men de senaste åren har vissa
förändringar genomförts (Blomé, 2003) och numera ingår tre olika moment vid
examinationen: dugga, poster och skriftlig tentamen. Drivkraften till att utveckla poster som
kompletterande examinationsform har varit att öka inslagen av reflektion och aktivt
experimenterande, vilket är viktiga inslag för att skapa lärande enligt bl.a. Kolb (1984).
Vid introduktionsföreläsningen presenteras ca 20 olika teman som exempel på fördjupningar
för arbetet med postern inom ämnesområdet arbetsorganisation. Därefter skapas arbetsgrupper
om 1-3 studenter beroende på val av intresseområde. Studenterna får därefter självständigt
söka, sammanställa och reflektera över ett valt ämnesområde vilket resulterar i en poster som
presenteras vid en stor vernissage som avslutas med att studenterna själva röstar fram vilka
sex posters som de tycker är bäst och dessa utgör därmed kursmaterial som kan ge frågor vid
tentamen. Postern bedöms av kursansvarig utifrån förankring i referenser, eget bidrag och
reflektion samt layout.
Posteruppgiften har flera potentiella fördelar som ger goda förutsättningar för lärande.
Studenterna uppmuntras till självständigt arbete, söka och värdera stora mängder av
information, samt visualisera detta på ett informativt och attraktivt sätt. För ansvariga lärare
innebär granskningen av posters en mer varierad och snabbare bedömningsprocess jämfört
med t.ex. skriftliga rapporter. Bildbaserad information har en bättre överblickbarhet jämfört
med text som ger sekventiell information (Eriksson, 2001). Dessutom innebär posteruppgiften
att studenterna konkret övar sin förmåga att kommunicera kortfattat och visuellt, vilket blir
allt viktigare i dagens samhälle. Kursen har inlett en process där traditionella föreläsningar,
successivt ersätts med relevanta teman som studenterna själva får sammanställa information
kring. För att säkerställa kvaliteten på arbetet krävs här kompletterande inslag av diskussioner
mellan ämnesexperter och studenter samt återkoppling under kursens gång.
förändringar genomförts (Blomé, 2003) och numera ingår tre olika moment vid
examinationen: dugga, poster och skriftlig tentamen. Drivkraften till att utveckla poster som
kompletterande examinationsform har varit att öka inslagen av reflektion och aktivt
experimenterande, vilket är viktiga inslag för att skapa lärande enligt bl.a. Kolb (1984).
Vid introduktionsföreläsningen presenteras ca 20 olika teman som exempel på fördjupningar
för arbetet med postern inom ämnesområdet arbetsorganisation. Därefter skapas arbetsgrupper
om 1-3 studenter beroende på val av intresseområde. Studenterna får därefter självständigt
söka, sammanställa och reflektera över ett valt ämnesområde vilket resulterar i en poster som
presenteras vid en stor vernissage som avslutas med att studenterna själva röstar fram vilka
sex posters som de tycker är bäst och dessa utgör därmed kursmaterial som kan ge frågor vid
tentamen. Postern bedöms av kursansvarig utifrån förankring i referenser, eget bidrag och
reflektion samt layout.
Posteruppgiften har flera potentiella fördelar som ger goda förutsättningar för lärande.
Studenterna uppmuntras till självständigt arbete, söka och värdera stora mängder av
information, samt visualisera detta på ett informativt och attraktivt sätt. För ansvariga lärare
innebär granskningen av posters en mer varierad och snabbare bedömningsprocess jämfört
med t.ex. skriftliga rapporter. Bildbaserad information har en bättre överblickbarhet jämfört
med text som ger sekventiell information (Eriksson, 2001). Dessutom innebär posteruppgiften
att studenterna konkret övar sin förmåga att kommunicera kortfattat och visuellt, vilket blir
allt viktigare i dagens samhälle. Kursen har inlett en process där traditionella föreläsningar,
successivt ersätts med relevanta teman som studenterna själva får sammanställa information
kring. För att säkerställa kvaliteten på arbetet krävs här kompletterande inslag av diskussioner
mellan ämnesexperter och studenter samt återkoppling under kursens gång.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2007
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Ämne
- Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics
Conference name
Lunds universitets utvecklingskonferens, 2007
Conference date
2007-09-27 - 2007-09-27
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published