Förändrade kunskapsformer och förnyade informationskompetenser i gymnasieskolan
Författare
Summary, in Swedish
En medievärld i förändring och ett ökat individuellt ansvar för sökning, värdering och sammanställning av information i skolan väcker frågor om hur elever, lärare, skolbibliotekarier och deltagare i sociala medier hanterar källkritiska frågor och trovärdighet. I våra studier av klassrumsaktiviteter och av deltagande i Wikipedia framkommer en komplex relation mellan preferenser för förhandsgranskade, stabila källor och för den mångfald av ståndpunkter som kommer till uttryck och förhandlas fram på Internet.
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Sidor
149-155
Publikation/Tidskrift/Serie
Resultatdialog 2011
Länkar
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Vetenskapsrådet
Ämne
- Information Studies
Nyckelord
- informationskompetens
- källkritik
- trovärdighet
Status
Published
Forskningsgrupp
- Information Studies
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-7307-199-4