Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Förändrade kunskapsformer och förnyade informationskompetenser i gymnasieskolan

Författare

Summary, in Swedish

En medievärld i förändring och ett ökat individuellt ansvar för sökning, värdering och sammanställning av information i skolan väcker frågor om hur elever, lärare, skolbibliotekarier och deltagare i sociala medier hanterar källkritiska frågor och trovärdighet. I våra studier av klassrumsaktiviteter och av deltagande i Wikipedia framkommer en komplex relation mellan preferenser för förhandsgranskade, stabila källor och för den mångfald av ståndpunkter som kommer till uttryck och förhandlas fram på Internet.

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Sidor

149-155

Publikation/Tidskrift/Serie

Resultatdialog 2011

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Vetenskapsrådet

Ämne

  • Information Studies

Nyckelord

  • informationskompetens
  • källkritik
  • trovärdighet

Status

Published

Forskningsgrupp

  • Information Studies

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-7307-199-4