Bo i Ro : Texter från ett tvärvetenskapligt symposium om boende, buller och hälsa. Läkaresällskapets hus i Stockholm, den 20 oktober 2016

• Barbro Westerholm
  • Maria Albin
  • Magnus Lindqvist
  • Dag Glebe
  • Erik Skärbäck
  • Mette Sörensen
  • Kerstin Persson Waye

Redaktör

• Frans Mossberg

Summary, in Swedish

Sveriges Regering fattade den 9 april 2015 beslut om en ny förordning medbestämmelser om riktvärden för buller utomhus för spårtrafik, vägar ochflygplatser vid bostadsbyggnader. Förordningen (2015:216) om trafikbullervid bostadsbyggnader träder i kraft den 1 juni 2015. I denna förordning finnsförändrade riktvärden för bullerexponering vid bostader som tillåter betydligtmer buller än tidigare, något som från många håll kritiserats för att medförahälsorisker.Ljudmiljöcentrums målsättning med symposiet Bo i Ro har varit lyfta fram densenaste forskningen om hälsa och buller, synliggöra förändringarna ibullerförordning som kan få konsekvenser vad gäller hälsa och välbefinnandeför stora delar av befolkningen samt diskutera strategier för framtida folkhälsa,boende & bullerhantering.Symposiet arrangerades av Ljudmiljöcentrum vid Lunds universitet isamarbete med arbets- och miljömedicin i Lund och riktade sig särskilt tillintresserade forskare, politiker och beslutsfattare.Nyckelord: Bo i Ro, bostäder, trafikbuller, ljudmiljö, folkhälsa, forskning.

Publiceringsår

2016-04-19