Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kreativitet och nyföretagande

Författare

Redaktör

  • Marie Löwegren
  • Hans Landström

Summary, in Swedish

Kreativitet behandlas ur kognitiv-psykologisk synvinkel. Kapitlet beskriver kreativitetens natur och förklarar vad kreativ förmåga kan tillföra i affärssammanhang. Kapitlet fokuserar både den kreativa processen i allmänhet och förmågans speciella roll för nyföretagande. Syftet är att ge en beskrivning av kreativitet som inte bara är korrekt, utan även kan fungera som ett verktyg i entreprenörens vardag. Inledningsvis tar kapitlet upp mytbildningen kring kreativitet, och diskuterar dess roll för entreprenörskapet samt företagande i stort. Därefter beskrivs den kreativa processens förlopp. En modell av processen presenteras som tydliggör den och dessutom kan användas som ett praktiskt verktyg. De tre grundläggande momenten i den kreativa processen behandlas i detalj ― behovsanalysen, idégenereringen och idévärderingen. Två grundläggande principer för idégenerering förs fram, liksom olika typer av kritierier för att värdera idéer. Slutligen diskuteras egenskaperna hos både yttre och interna kreativa miljöer. Allra sist i kapitlet återfinns några steg-för-steg metoder för att öva idégenerering: Egenskapspussel, Slumpordsassociation och Negativ idégenerering.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2009

Språk

Svenska

Sidor

101-130

Publikation/Tidskrift/Serie

Entreprenörskap och företagsetablering

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Studentlitteratur AB

Ämne

  • Philosophy

Nyckelord

  • creativity
  • entrepreneurship

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-44-02147-8