Kreativitet och nyföretagande
Författare
Redaktör
- Marie Löwegren
- Hans Landström
Summary, in Swedish
Kreativitet behandlas ur kognitiv-psykologisk synvinkel. Kapitlet beskriver kreativitetens natur och förklarar vad kreativ förmåga kan tillföra i affärssammanhang. Kapitlet fokuserar både den kreativa processen i allmänhet och förmågans speciella roll för nyföretagande. Syftet är att ge en beskrivning av kreativitet som inte bara är korrekt, utan även kan fungera som ett verktyg i entreprenörens vardag. Inledningsvis tar kapitlet upp mytbildningen kring kreativitet, och diskuterar dess roll för entreprenörskapet samt företagande i stort. Därefter beskrivs den kreativa processens förlopp. En modell av processen presenteras som tydliggör den och dessutom kan användas som ett praktiskt verktyg. De tre grundläggande momenten i den kreativa processen behandlas i detalj ― behovsanalysen, idégenereringen och idévärderingen. Två grundläggande principer för idégenerering förs fram, liksom olika typer av kritierier för att värdera idéer. Slutligen diskuteras egenskaperna hos både yttre och interna kreativa miljöer. Allra sist i kapitlet återfinns några steg-för-steg metoder för att öva idégenerering: Egenskapspussel, Slumpordsassociation och Negativ idégenerering.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2009
Språk
Svenska
Sidor
101-130
Publikation/Tidskrift/Serie
Entreprenörskap och företagsetablering
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Studentlitteratur AB
Ämne
- Philosophy
Nyckelord
- creativity
- entrepreneurship
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-44-02147-8